Di sinilah aku coretkan kisah dan pengalaman
perjalanan sebuah kehidupan

:: AWIEN YAWARIS ::

LOGin

Tuesday, May 4, 2010

Untukmu Ibu

03.05.10.....Seawal 7.30 pagi aku sudah mengatur langkah menemani mak ke hospital. Hari ini mak akan daftar masuk di HKL sebelum menjalani pembedahan membuang batu karang di dalam buah pinggang. Seumur hidup mak tak pernah menjalani sebarang pembedahan. Pada mak pengalaman melahirkan 11 orang anak lebih mudah daripada pembedahan ini. Ada riak gusar dan gementar di wajahnya. Aku tahu pasti mak terlalu memikirkan tentang pembedahan itu apa tah lagi keadaan kesihatanya yang tidak begitu baik.

Proses daftar masuk ke HKL selesai walaupun aku sedikit beremosi dengan kakitangannya. Hati berbisik ‘’Pagi-pagi tak elok marah-marah apatah lagi semua yang aku buat untuk mak..jadi kena buat dengan ikhlas baru boleh dapat keberkatanNya”. Nasib baik aku dapat mengawal emosi ku ini..

Seharian menemani mak, walaupun suasananya agak sedikit bosan tapi aku gembira. Bila dihitung mak menjaga aku sejak dari dalam perut hingga sekarang, rasanya sebesar zarah pun tidak dapat ku balas. Memandang wajah tuanya di kala dia tidur membuatkan hati jadi sayu. Terlalu banyak onak dan duri yang ditempuh sepanjang hidupnya. Pengalaman membesarkan anak-anak seorang diri setelah suami tercinta dijemput oleh Allah SWT di umur yang muda (42 thn) amat memedihkan. Difitnah, dicaci, dihina dan di pandang serong oleh masyarakat membuatkan diri mak semakin cekal. Semua dilakukan demi anak-anak. Dialah emak, dialah ayah. Seingat aku, tidak pernah sekali pun melihat mak menangis di hadapan anak-anak. Mak sentiasa nampak kuat walaupun di hati dia merintih sendirian.

Kini giliran aku dan adik beradik yang lain menzahirkan rasa cinta, kasih dan sayang juga terima kasih pada mak. Mujur semua adik beradik tidak pernah merasa beban untuk menjaga mak. Aku berkira-kira membuat kejutan untuk mak semperna Hari Ibu hujung minggu ini. Tapi yang paling ku harapkan semoga pembedahan mak esok berjalan lancar dan selamat. Sebelum ini mak mengalami komplikasi pada jantung dan paru-paru. Aku tidak putus-putus berdoa agar Allah permudahkan urusan ini dan keadaan mak juga baik. Semoga aku diberi kesempatan untuk berbakti pada mak. Biarlah mak merasa bahagia dalam meniti sia-sia kehidupanya.

Diwaktu kisah ini ku lakarkan, aku baru saja pulang dari hospital. Esok pagi-pagi aku harus ke sana lagi dengan membawa menu yang dipinta oleh mak. Makanya aku harus tidur awal supaya mudah untuk aku bangun esok pagi. Selamat malam…


*****************************

Ibu….engkaulah ratu dihatiku…engkaulah kekuatanku...engkaulah nyawaku. Terima kasih ibu…


No comments:

Post a Comment

Catatkan apa yang anda fikir..