Di sinilah aku coretkan kisah dan pengalaman
perjalanan sebuah kehidupan

:: AWIEN YAWARIS ::

LOGin

Saturday, June 19, 2010

Kisah semalam...

19.06.10....lebih satu bulan aku tak menjenguk ke blog ni...tuntutan kerja dan urusan yang dirancang mahupun tidak dirancang membuatkan masa yang diberikan 24 jam terasa singkat sangat. Hari berganti hari, minggu berganti minggu, sedar-sedar beralih bulan blog ini ditinggalkan. Baru malam ini aku dapat mencuri ruang masa yang padat untuk ku kongsikan kisah suka dan duka yg dilalui untuk tempoh itu.

Bermula dengan mak dimasukkan ke hospital secara tiba-tiba kerana mengalami kesukaran bernafas. Cuak dan panik juga ketika itu kerana sebelum ini mak tak pernah ada masalah sebegitu. Mujur aku dapat mengawal keadaan dan bertindak pantas untuk menghantar mak ke hospital. Keputusan yang bijak aku rasa. Bagi aku dalam apa juga keadaan mental harus kuat untuk mengawal emosi. Mak mengalami komplikasi pada jantungnya. Seminggu aku berkampung di hospital menjaga mak walaupun ketika itu aku sedang mengalami demam yg teruk. Namun demi orang yang aku kasihi, aku buang jauh-jauh rasa lemah dan tak berdaya itu. Dari seorang yang memang tak suka makan ubat, ku telan bebarapa biji panadol untuk menidakkan demam ku itu. Beralaskan kerusi yg keras, aku jadikan ia tempat tidur ku sepanjang 1 minggu itu...

Dalam beberapa hari ketika memenani emak di hospital, tiba-tiba adik bongsuku pulak disahkan positive HINI..2nd stage kata doctor...Aduiii....lagi sekali rasa panik singgah di benak hati..berkejar ke dua hospital yang berbeza..Mak di PPUM, adik pula di KPG Selangor amat memenatkan. Semua anggota keluarga terpaksa diberi suntikan vaksin utk mencegah dari jangkitan HINI. Adik terpaksa dikuarantin. Nak melawat dia juga agak sukar. Alhamdulillah..beberapa hari selepas mendapat rawatan dia disahkan negative dari virus itu.

Sepanjang waktu itu aku tidak ke pejabat. Setelah bercuti agak lama, aku mula ke pejabat, itu dia aii...bertimbun-timbun kerja yang harus aku selesaikan. Mulalah terasa tekanan atas bebanan kerja ini. Sekali lagi aku kena mengawal emosi dan mental supaya dapat melaksanakan tanggjawab kerja dengan sempurna. Dalam keadaan kesihatan yang masih tidak sihat sepenuhnya, aku gagahi juga untuk melakukan semuanya dengan baik.

Dalam kesibukan itu pula, teman baik ku yang 18 tahun tidak bertemu berkunjung ke daerah ini atas tugasan pengajiannya. Meminta aku membantunya sepanjang beliau berada di sini. Sebagai seorang teman baik, pastinya aku berbesar hati seandai dapat membantunya apa yang mampu. Ku bawa dia ke destinasi yang dipinta sambil meraikan kedatangannya ke sini. Pada aku itu bukan satu beban tetapi rasa tanggungjawab dan amanah.

Tanggungjawab harus dilaksanakan dengan ikhlas dan sebaik mungkin tidak kira kepada siapa sama ada ibubapa, ahli keluarga, sahabat handai, rakan pejabat atau siapa juga. Bagi diriku asalkan orang-orang yg aku sayangi, kasihi, sanjungi dan homati selesa dan bahagia...itulah erti kegembiraan dan kejayaanku. Setidak-tidaknya aku bisa tersenyum untuk mereka......yang penting setiap dari itu haruslah berlandaskan keikhlasan.


********************





No comments:

Post a Comment

Catatkan apa yang anda fikir..