Di sinilah aku coretkan kisah dan pengalaman
perjalanan sebuah kehidupan

:: AWIEN YAWARIS ::

LOGin

Thursday, August 1, 2013

Roti Tortila

Bismillahirrahmanirrahim...

Asssalamualaikum..Selawat dan salam atas junjungan Nabi Muhammad SAW serta keluarga Baginda. Sebak rasa hati bila makin menghampiri akhir Ramadhan. Terdetik di benak hati..tahun depan bisakah aku bertemu dgn Ramadhan Mu lagi Ya Allah?? Moga Allah masih memberi aku kesempatan ini lg...Ameennn...

Roti Tortila? semua org pun sure penah makan roti ni kan!!..ala...roti yg mcm twister KFC tu.  Aku mmg suka mkn roti ni sebab mengenyangkan dan menyihatkan. Makan 1 keping pun dh cukup..lagi pun mudah dan cepat utk disediakan..aku ni mmg la akan buat resepi yg mudah2 jer..resepi yg susah2 ni aku takut nk buat...sure x menjadi....hahahha..

Ok2..seperti yg aku dh janji ngan minn jasminn nk tempek kn resepi kt blog ni..moh kita skodeng apa resepi nyer.

Roti Torlila

Bahan2:-

Roti Tortila (aku guna Misson Wraps)
Sosej (belah dua)/Chicken slice(blh juga guna isi ketam/tuna/daging cincang ..etc)
Black Pepper Souce

Inti
Daun Salad
Tomato (potong dadu)
Timun (potong nipis)
Telur  dadar (buat nipis2 n ikut size roti tortila tu)
Keju cheesedale
Sos cili
Mayonis
Cheezy Souce

Cara2:

Panaskn kuali. Gaul sosej/chicken slice dgn black pepper souce. Masakkn sekejap. Ketepikan.
(blh ditambah dgn any herb or spice..ikut citarasa masing2...aku gaulkan dgn blackpepper jer..). Panaskan tortila atas pan/kuali tanpa minyak. Sekejap jer. bg dia lembut. Sepanjang aku buat tortila ni...mcm2 brand roti yg dh aku try..tp plg bagus aku rasa jenama Mission Wraps. Roti nyer x mudah patah bila kita nk gulung nnt dan rasanyer pun sedap.Mission wraps ni aku beli kt Jusco. Harga dlm 8 hengget lebih.

Mission Wraps..ada pelbagai perisa...

Now time utk kita susun bhn2 inti atas roti td. Memula sapu sos n mayonis atas tortila. Letakkan telur dadar. pastu letak kn salad, timum, tomato,sosej/chicken slice, sekeping keju cheesedale. Kalau korang rasa nk tambah apa2 bhn lg...xder masalah. Bak kata Chef Ammar..'ikut suka2 hati'..hehehe. Then picitkan sos cili, mayonis n cheezy souce. Cheezy souce tu aku beli kt Bagus. Harga rm25 utk 500gram. Cara nak bancuh cheezy souce ni...amik beberapa sudu..pastu bancuh ngan sedikit air panas. Kacau hingga sebati n smooth.

Lepas dah siap letak bahan2 td..boleh la digulung roti tu.  Cara nk gulung...ikut citarasa masing2...nk lipat dua jer pun blh...nk gulung mcm biasa pun boleh...susah2 sgt..search dlm youtube cara2 nk wrap tortila ni.. Bila dh siap gulung..cucuk kan ngan lidi di tgh2 roti supaya x terbuka. Blh jugak dipanaskn sekejap roti tu sblm dihidangkan. Ok!! dh siap...senang jer kan...ater..try la..sure korang suka!!

Tortila Ketam....




Tortila sosej...
Dalam bulan pose ni jer...dh 5 kali aku buat roti tortila ni utk berbuka pose..anak2 sedara aku suka ssgt...pantang nampak muka...asyik membodek aku suh buatkan...Takpe la kan...bln2 pose ni...jamu org mkn berbuka pun dpt pahala kan...

Ok la korang...nk kuar jap...cuci2 mata soping utk raya skit...nk ikut....jommmmmmmss. Bye...Asssalamualaikum...






****************************************************

"kita buat baik bukan kerana kita sudah menjadi yg baik..tetapi itulah usaha kita untuk menjadi orang yang baik!!'


1 comment:

  1. Tqsm Awak fr d resepi. Tortila ketam itu bt kn ayer lio kita jd ayer torojun. Ekekeke. Insyaallah akan try! Tq2. Peace yowww.

    ReplyDelete

Catatkan apa yang anda fikir..