Di sinilah aku coretkan kisah dan pengalaman
perjalanan sebuah kehidupan

:: AWIEN YAWARIS ::

LOGin

Wednesday, July 14, 2010

Emosi di jalanraya....



14.07.10....Macam biasa aku memulakan hari dengan bergegas ke pejabat. Semestinya lah aku akan melalui jalanraya yang diisi padat dengan kenderaan pelbagai jenis dan saiz. Berbagai gelagat dan ragam manusia yang dapat ditonton sepanjang perjalanan aku ke pejabat. Keadaan jalanraya di awal pagi biasanya adalah sesak. Makanya ramailah pemandu yang melakukan macam-macam perkara. Ada yang bersarapan pagi, membaca suratkhabar, yang perempuan pula masih sempat lagi bersolek dan berhias. Ada juga si isteri yang lena tidur membiarkan si suami memandu dengan riak muka yang mencuka. Bagi pasangan kekasih (rasa2nyer la) asyik berbual sambil melemparkan senyuman sesama sendiri. Aku pula lebih suka mengaktifkan FB dan melayan lagu-lagu yang ke udara di corong radio kereta.

Tak kurang juga ada pemandu yang memandu sesuka hati seolah-olah jalanraya itu hanya untuk dia. Sesuka hati untuk memotong dan mencilok di tengah-tengah deretan kereta yang lain. Selalunya akan kelihatan pemandu -pemandu menunjukkan isyarat tidak berpuas hati atau membunyikan horn. Apatah lagi jika hari itu sudah terlambat atau mempunyai urusan penting, pastinya semua menjadi serba tidak kena. Banyak emosi yang dipertontonkan oleh mereka. Ada yang marah, ada yang seperti tiada perasaan dan ada juga yang lebih sabar dan rileks.

Abang-abang trafik juga mempamerkan gelagat dan emosi yang tersendiri. Ada yang bersemangat untuk mengawal keadaan lalulintas yang sesak. Ada juga yang sekadar berdiri memerhati persekitaran.

Bak kata Arwah Pak Atan dalam iklan di Astro...MAcaM-MacaM AdA.........


No comments:

Post a Comment

Catatkan apa yang anda fikir..