Di sinilah aku coretkan kisah dan pengalaman
perjalanan sebuah kehidupan

:: AWIEN YAWARIS ::

LOGin

Monday, August 16, 2010

Salam Ramadhan


15.08.10 Salam Ramadhan. Ketibaanmu ku nanti dengan penuh rasa rindu. Sudah 5 hari kita menjalani ibadah puasa. Macam-macam gelagat yang akan kita jumpa sepanjang bulan ramadhan ini. Dari golongan kanak-kanak hinggalah yang sudah dewasa. Semalam dan hari ini, rumah emak dikunjungi oleh anak cucu yang datang untuk berbuka bersama-sama ahli keluarga yang lain. Seronok dapat berbuka puasa beramai-ramai dan yang paling bestnyer juadah yang dihidangkan adalah dari air tangan emak. Alhamdulillah dan syukur kerana masih berkesempatan untuk merasai keenakan masakan emak. Terima kasih emak.

Aku pula sibuk melayan kerenah anak-anak sedara yang baru nak belajar berpuasa. Pelbagai ragam anak-anak kecik ini. Dari bangun sahur hingga lah waktu berbuka...macam-macam ragam mereka. Susahnyer la nak mengejutkan mereka dari tidur untuk bersahur. Ada yang mula merengek, ada yang perlu diangkat dr katil dan ada juga yang cuma sekali kejut sudah bangun. Bila sudah bangun, ada yang termenung jauh memandang makanan di pinggan. Kesian pun ada melihat mereka. Di siang harinya pula, aku terpaksa menjawab soalan dari anak-anak kecik ini. Soalan yang paling popular adalah "bila boleh buka pose", "dah pukul berapa sekarang", "dah boleh berbuka ke belum". Adoiii...jenuh aku nak menjawapnya. Yang asyik berulang alik ke bilik air pun ada jugak. Konon nak basuh muka, biar segar sikit. Entah basuh muka atau minum..aku pun tak tau. Itu belum lagi yang termakan, konon terlupa dia puasa. Bila tiba waktu berbuka semua dah tak sabar -sabar. Dua, tiga jenis air disusun depan mata. Takut-takut nanti tak dapat nak rasa semua. Heheheh...macam-macam peel diorang ni. Lucu dan kelakar tapi seronok melayan kerenah mereka.

Tapi sebenarnya, aku dulu pun masa kecik-kecik macam itu jugak. Rasa macam flash-back ragam aku masa baru-baru nak belajar berpuasa. Arwah ayah paling rajin melayan kerenah aku. Macam-macam dijanjikannya untuk aku, janji aku mahu berpuasa. Tersenyum sendiri bila mengingati kenangan lama. Terasa rindu pula pada arwah ayah. Hanya doa yang mampu aku kirimkan untuknya. Al-Fatihah untuk mu Ayah...

Apa pun aku mengharapkan Ramadhan kali ini lebih baik dari yang sebelumnya. Semoga kita semua mendapat keberkatan dari bulan yang penuh Barakah ini dan dapat menyempurnakan ibadah hingga ke akhirnya. Aku juga berharap agar dapat dipertemukan semula dengan Ramadhan yang akan datang. Insya Allah....


No comments:

Post a Comment

Catatkan apa yang anda fikir..