Di sinilah aku coretkan kisah dan pengalaman
perjalanan sebuah kehidupan

:: AWIEN YAWARIS ::

LOGin

Friday, May 17, 2013

Pendakian ke Puncak Broga


Assalamualaikum...

Lama xder entry terbaru...lately ni masa agak terhad. Awal bulan ari tu bercuti blk kg..kebetulan nk blk mengundi...jadi sambil menyelam minum air ler kan...hehehehe... Sebelum blk kg..sempat gak la aku daki Broga Hill kt Semenyih tu...so N3 kali ni aku nk citer pengalaman aku ke Broga Hill. 

Dah lama sebenarnyer aku tingin nk ke bukit Broga nihh...tp selalu jer xder kesempatan. Kali ini setelah berbulan-bulan aku plan, kebetulan 1 Mei  public holiday...aku heret anak2 buah aku ke sana. Kami memulakan perjalanan jam 5.30 pagi. Perjalanan mengambil masa 45 minit. Sebelum sampai kami singgah solat subuh di Petronas yg berhampiran dgn simpang ke Broga Hill ni..(lupa lak nk snap pic..excited ssgt dh aku time nihhh). Sebaik jer sampai..dari jauh dh boleh nampak byk keter parking di bahu2 jalan. Time kami sampai tu dlm pukul 6.45 pagi...ingatkan dah awal dah...tp rupa2 nyer...parking dh penuh...tepi2 jalan pun dh berderet2 keter tp kami bernasib baik dpt parking dlm ladang kelapa sawit tu..bayar 2 hengget jer..

parking keter yg terletak dlm ladang kelapa sawit  (RM2 /entry)

Bila tgk keter2 yg byk ni...aku makin x sabor nk mendaki..hehehhe...mcm ler terror bebenor...kami start daki jam 7 pagi. Memula..laju jer aku melangkah..tp..jeng..jeng..jeng...sampai suku pertama..aku dh pancit!!.Cehh...buat malu kt anak2 buah jer...tp sbb dh sampai kt sini..tak kan nk patah balik kan...jd aku teruskan la gak...kuar peluh2 jantan aku..huhuhu...ramai jer yg pancit mcm aku...xder ler rasa malu sgt...hahhaha...

Pendakian xder la susah mana pun..trek nyer dh ada...cuma licin sikit sbb mlm sebelum nyer hujan...jd kena hati2 mengatur langkah..nnt kang takut tergolek ke bawah...kalo rasa x larat..baik ler rehat dulu sebelum nk teruskan pendakian. Kat sini aku perhatikan...bukan org muda jer yg dtg...ada gak org2 separuh tua...makcik2..pakcik2..anak2 kecik pun ada...sesekali...buat aktiviti mcm ni...bagus gak utk kesihatan...kalo selalu nyer kita beriadah dlm shopping complek..sesekali...kita nikmati keindahan alam semulajadi ciptaan Allah. Wpun semput...akhirnyer sampai gak aku ke puncak bukit Borga ni...perasaan aku???!!! kompem ler puas hati!!! Dapat gak aku jejak kaki ke sini...Penat..mmg penat...tp berbaloi..baloi..baloiii.....Broga ni ada 4 puncak...tp yg 1st one tu la yg paling mencabar...yg 3 lagi tu...xder la setinggi yg puncak no.1...dah sampai...haaa...apa lg...snap sana..snap sini...bergambor ler teman. Kt atas puncak ni..mmg ramai org duk bergambor..mcm2 stail...waktu aku sampai...matahari dh naik...jd x dpt ler nk tgk matahari naik dari puncak broga...maybe lain kali aku dtg n saksikan sendiri keindahan melihat matahari naik...

ok lah...ni antara gambor yg sempat aku amik....jom layannnnn...........

perkara wajib..bergambor dulu...hehehe
suku pertama pendakian...semput!!!!

bila dh nampak puncak atas tu...bersemangat semula...chaiyok!!
ni jer yg sempat aku snap..matahari dh naik....

muka2 kepenatan....
ni la dia anak2 buah aku...dh mcm kwn2 jer kan...
trek nk turun...licin..kena hati2...
Bila dh puas duk kt atas tu...hari pun dh mendung...sebelum hujan turun..baik jd aku ajak anak2 buah turun...trek nyer licin la jugak...so kene hati2... Samapi jer kt bwh...aku dh kering tekak..nampak lak beberapa gerai yg ada menjual mknan...apa lg...cepat jer langkah kaki kt gerai jual air ni...abg! air kelapa taruh ais 1 yer!!! dahaga sangat dh ni...perrrggghhhhhh.......lega nyer aku rasa....usai minum...siap2...balik umah.. Mak dh mengunggu nk blk ke kampung....

So guys...conclusion..mmg puas hati dpt naik broga ni...next time aku pasti dtg lagi...bye Broga...will see u again...sooonnn........

********************************************************
Hidup bukan sekadar bernafas....hidup perlu dinikmati.....

1 comment:

  1. wooohoo. cntknyer kasut baru. tuh semangat kasut baru tuh...tuh lar pasal bole naek smpai ke Bukit Broga. hehehe. nx bukit mn plak :P

    ReplyDelete

Catatkan apa yang anda fikir..