Di sinilah aku coretkan kisah dan pengalaman
perjalanan sebuah kehidupan

:: AWIEN YAWARIS ::

LOGin

Monday, May 20, 2013

Siakap Stim Ala Thai

Assalamualaikum...

Nk citer skit aktiviti aku masa cuti kt kampung. Tiap kali blk kg...perkara yg paling best..adalah makan..mmg x blh nk control...pagi petang siang malam..makan..makan..makan.. Kg aku mudah nk dpat hasil laut yg segar2...kebetulan tghari tu abg aku baru blk dari memancing..bawak ikan siakap fresh dr laut....terus tekak aku tingin nk makan siakap stim..

Jom tengok resepi Siakap Stim Ala Thai aku nihh...bukan pandai sgt pun nk masak...tp belasah jer lah....hehehhe

Siakap Stim Ala Thai

Bahan-bahan:

Ikan Siakap (saiz sederhana)
1 inci halia-dihiris
2 biji bawang besar-dihiris
3 ulas bawang putih - di titik
Cili Padi - dititik(ikut suka)
2 btg serai-dititik
1 biji limau nipis- ambil airnya
Garam

3 sudu Sos Tiram
3 sudu Sos Ikan
2 sudu Kicap cair
2 sudu Tepung Jagung
Sedikit air

Daun Sup/daun bawang (hiasan)
Tomato

Cara-caranya:

Siang ikan ikut citer rasa masing2, Lumurkan ikan dgn garam. Ketepikan. Taburkan separuh bawang besar /halia/bwg putih/cili padi/serai dlm bekas thn panas. Then letakan ikan atas bhn2 yg ditabur td. Pastu korang taburkan balance bhn yg td atas ikan. Kukus dalam 3 minit ikut saiz ikan..

Dalam pada itu, bancuhkan tepung jagung ngan sedikit air. Masukkan sos tiram/sos ikan/kicap cair ke dalam bancuhan tepung jagung td.

Masukkan perahan limau nipis dan bancuhan tepung td ke dalam ikan. Masukkan garam secukup rasa. Kukus dlm masa 2 mint..then angkat. Hiaskan dengan daun sup/bawang/tomato. Siap utk dihidangkan....

P/s: kalo nk pedas..tabur skit serbuk lada hitam...aku kalo xder pedas..x sah...


ikan fresh dr laut...hasil tangkapan abg2 ku..

tarraaa...dh siap siakap stim ala thai...
Ari tu aku masak 2 ekor jer...yg seekor lg mak nk buat kari katanyer....ilmu masak kari x belajor lg...nnt dh terror aku kongsi kt sini yer....hehheheh




****************************************************
......apologizing does not always mean u are wrong and the other person is right....it just means that u value the relationship more than your ego....

2 comments:

  1. melampau punyer besar daa ikan siakap tuh...smpai x masyukk ngan penggan pyrex tuh. ish3. hebatt. harus d cobaii resepi nih. sgt2 menggoda nafsu mkn ku. :)

    ReplyDelete
  2. dlm besar2 tu pun..kita blh abis kan semua tau...adoii..mmg jelmaan kucing..kuat mkn ikan...hahahaha

    ReplyDelete

Catatkan apa yang anda fikir..