Di sinilah aku coretkan kisah dan pengalaman
perjalanan sebuah kehidupan

:: AWIEN YAWARIS ::

LOGin

Monday, May 20, 2013

Popia Udang

Assalamualaikum...doaku kalian semua dalam rahmat dan kasih sayang Allah S.W.T

Masa time cuti kt kg awal bulan air tu....rajin lak aku ke dapur....konon2 nk asah skill masak yg mmg tumpul ni...(ade ke still nyer punnn....) tgk kwn2 pandai masak...teruja lak nk memasak...tp yg sebenarnyer..kakak aku yg mmg terror masak tu x blk...jadi kene la aku yg jadi masterchef...waaaaa...bernanah telinga kan...masterchef konon!!! Cehhh!!!!....

Kat kg..memang kene sentiasa ada mknan...sbb ramai jer yg datang umah jumpa mak...mak2 sedara..pak2 sedara...sepupu sepapat..jiran tetangga...maklumlah...mak duk kt KL..sesekai blk kg...semua la dtg menziarah....kena la jamu tetamu...tak kan nk bg air bujang jer kan....ok...kali ni atas permintaan ramai...aku buat popia udang...sedap kate deme...(oopss! terkeluar loghrat perak aku dh....)

Meh sini aku share resepinyer...

Popia Udang

Bahan2:

Kuli Popia
Sengkuang - diptotong panjang
Karot- dipotong panjang
Udang - buang kulit dan ditumbuk
Bawang merah-dihiris 
Bawang putih-dihiris
Sos tiram-secukup rasa
Garam-secukup rasa
Minyak utk menggoreng

Tepung gandum & air- bancuh jdkan gam (biar pekat)

Sos cicah:
cili kering - buang biji dan dikisar
1 ulas bawang putih
Cuka
Gula

Cara-caranya:

Inti

Tumiskan bawang merah dan bawang putih. Bila dh kuning, masuk kan sos tiram dan  udang yg dh ditumbuk. Gaul rata.hingga isi udang tu tidak berketul. Masuk kan garam dan biarkan hingga sengkuang dan karot td masak. Jangan overcook yer. Sejuk dan tos kan sbb inti ni akan ada kuah skit.

Then..amik kulit popia...letakkan inti td dan gulung. Gam kan hujung kulit popia dgn bacuhan tepung gandum. Panaskan minyak. Goreng dgn api yg sederhana untuk hasil yang memuaskan. Dah siap...blh dihidangkan dgn sos cili atau kalo rajin buat la sos cicah sendiri. Aku suka buat sendiri sosnya.

Untuk Sos:

Kisar cili kering dan bawang putih hingga halus. Tuang dlm periuk dan masak atas api kecik. Masukkan gula dan cuka secukup rasa. Masak hingga mendidih dan sos jd pekat sedikit. Letak kan garam secukup rasa. Sos ni blh di simpan dlm peti sejuk selama 3 bulan. Tak sempat nk snap gambar sos sbb bz sgt kt dapor...hahahha


inti popia yg dh siap di masak....

dah siap digoreng...


Tp kan...setiap kali buat popia ni..pasti aku rasa sebak sbb ini adalah mkanan favorite arwah en. suami. Selalu request aku buatkan dia kuih ni..sepinggan dia sorang jer makan...alahaii...sayu nyer rasa hati ni....rindu sangat pada arwah...dialah suami,..dialah teman...dia lah sahabat...Semoga arwah ditempatkan di JannahNya...Amin....




****************************************************
" hidup tak selalunya indah....tp yg indah itu akan tetap hidup dalam kenangan"













1 comment:

  1. amin ya rabbalalamin. alfatihah.

    ini tidak adil, ini tidak adil.... nk jgk rasa. kita pn suka jgk! hikhikhik.

    ReplyDelete

Catatkan apa yang anda fikir..