Di sinilah aku coretkan kisah dan pengalaman
perjalanan sebuah kehidupan

:: AWIEN YAWARIS ::

LOGin

Monday, June 10, 2013

Maggi Tomyam

Bismillahirahmanirrahim...

Assalamualaikum...lately ni byk urusan dan perkara diluar jangkaan berlaku. Biasalah kan..lumrah kehidupan..tak lari dr ujian dan masalah. Tujuan kehidupan ini pun adalah untuk diuji...moga-moga kita peroleh pahala dalam setiap ujian dari Allah SWT.

Hidup kene diteruskan jugak walau apa yg berlaku...utk hidup..kita perlu mkn kan..hehehe..so jom aku share resepi simple mimple aku ni hah. Maggi Tomyam...mudah dimasak..sedap dimakan..(hahaha..sedap ke pun!!??) lantak lah..aku nk share gak...huhuuhu...

Maggi Tomyam

Bahan2

3 ulas Bawang Puith-diketuk
2 biji Bawang Besar-dibelah 6 atau 8


3 sudu Sos tiram
3 sudu Sos cili
sedikit kicap
3 sudu cili kisar
Pes Tomyam secukup rasa

Maggi tomyam 
Udang basah
Cendawan
Fish Ball
2 btg Carot-dipotong panjang2
Batang Saderi-dipotong nipis
Daun limau purut
sedikit Cili Padi-di ketuk



ni antara bhn2 yg digunakan.....

Cara2nya:

Panaskan minyak. Tumiskn bwg putih dan bwg besar hingga naik bau. Masuk kn cili kisar, sos tiram, cili sos, kicap n pes tomyam. biar seketika. Then masukkan carot dan btg saderi. kacau sebati. Masukkan air..biarkan mendidih..masukkan udangn fish ball serta cendawan. Masuk kan limau purut dan cili padi. Kecik kan api. Step yg ni korang kena amik perhatian skit tau. Kuarkan maggi dr bungkusan, perencah maggi tu korang kene amik dan masukkan dlm ramuan kuah nya td. Kalau korang x nak masukkan pun boleh tp rasa kureng skit nnt.. Last skali..masuk kn garam...adjust2 la rasanyer...bila kuah dh cukup rasa, then masukkan maggi td...sekejap jer tau...nnt manggi tu kembang setaman lak...makan panas2...walaaa...sedap ooo...kalau korang x nk mkn time2 tu...jgn masuk kan maggi dulu. Okey...dh siap maggi tomyam aku...menu org malas...nk rasa..try la...

taraaa...dh siap maggi tomyam aku...
Menu ni kegemaran adik ipar aku. Pantang nampak muka...sure kene buli masak kan menu ni...sib baik senang jer...kalo susah...aku suh di pi mkn kt kedai ler jwbnyer...hehhehe...

okies...till next n3...bye...Assalamualaikum...


2 comments:

  1. Dasattt. Syabas Enspektor Sahab. Ekekeke.
    Kalo wakil Nestle nengok nih menu nih....sure Awak akan jd Duta Maggie seumur hdp! Perggh.

    ReplyDelete
  2. hehehe..menu org malas...yg penting..cepat dimasak..sedap x sedap..blkg kira...xoxo...

    ReplyDelete

Catatkan apa yang anda fikir..