Di sinilah aku coretkan kisah dan pengalaman
perjalanan sebuah kehidupan

:: AWIEN YAWARIS ::

LOGin

Monday, June 10, 2013

Daging Masak Halia Black Pepper

Assalamualaikum...

Bismillahirrahmanirrahim...last week...menonton rancangan 30minit Ustaz Don..antara pengisian rancangan tersebut...kata ustaz yg hensem tu..mulakan sesuatu perkara dgn lafaz Bismillah (dgn nama Allah)..moga2 kita apa yg kita buat..mendapat keberkatan dr Allah...Jom kita biasakan lidah menyebut Bismillah...

Sejak dua menjak ni...aku macam rajin lak nk memasak..kali ni aku nk kongsi2 resepi malas aku ni haa...daging masak halia black pepper. Aku mmg suka mkn daging..tp jarang sesangat membeli daging..nape  ntah...suka mkn..tp jarang beli..maybe sbb aku tak berapa pandai pilih daging kot...takpe2..abaikan alasan aku tu...

Menu ni aku buat utk buka pose aku last 2 week. Al-kisahnyer aku ke hypermarket mencari softcrab..kta member aku..softcrab ada dijual kt situ..blk keje..berdesup aku ke sana...tp..hampehhhh...xder pun...arrgghhh...stress aku..tp sbb ari tu aku pose...kene ler byk sabo...dlm duk ke hulu ke hilir tu...aku nampak lak daging ni ha..nampak segar n terus tekak ni tingin nk mkn daging masak halia..apa lg..terus aku sambar n byr jer lah...

Jom tgk resepi nyer...

Daging masak Halia Black Pepper

Bahan2.

Daging
3 ulas Bawang putih (ditumbuk)
2 bjij Bawang besar (belah 8)
1 inci Halia (dihiris nipis) 
Capsicum cili (di potong panjang)
Daun Bwng (di potong panjang)
Lada Hitam (ditumbuk kasar)
sedikit kicap 

Cara2:

Potong nipis daging. Gaulkan daging dgn serbuk lada hitam yg telah ditumbuk kasar dan kicap. Ketepikan. Tumis bwg putih, bwg besar n halia hingga naik bau. Then masuk kan daging td. Gaul rata..kalau kering sgt..masuk kn sedikit air. Biar daging empuk. Masuk kan capsicum dan daun bwg . Lengkap kan dgn garam n serbuk perasa. Ok..Done!! 

Daging Masak Halia Black Pepper.....
Kalau nk pedas..tambahkan lada hitam...Ari tu aku terlebih lada hitam..panas berapi mulut ni...maklum la...masak org pose..main agak2 jer...

Ni la dia hasil air tangan aku...sendiri masak..sendiri makan. Kalau korang nk mencuba...sila kan...


***************************************************
hidup umpama mengayuh basikal, selagi tidak berhenti mengayuh selagi itulah kita tidak akan jatuh. Berbuat baik itu adalah tugas selama-lamanya, sampai bila-bila....


4 comments:

  1. Waaa. Nk trylh nnti resepi nih. Tgk gamboo pn dh mengancam... ;)

    ReplyDelete
  2. awak...resepi mudah dan ringkas...sgt sesuai utk org mcm kita ni...blk keje pun dh nk gelap...huhuhu

    ReplyDelete
  3. Aku pon nak try jugak mcm sdap je,,

    ReplyDelete
  4. Aku pon nak try jugak mcm sdap je,,

    ReplyDelete

Catatkan apa yang anda fikir..