Di sinilah aku coretkan kisah dan pengalaman
perjalanan sebuah kehidupan

:: AWIEN YAWARIS ::

LOGin

Tuesday, June 11, 2013

Ketam Nipah Masak Sambal

Bismillahirrahmanirrahim...Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

Sebelum apa2..nk tanya korang ni..penah mkn ketam nipah x? Alaa..ketam yg ada sepit besor tu... Ada org kompius ketam nipah ni blh mkn ke tak..setelah aku tanya pakcik google dan beberapa org yg arif berkenaan perkara ini..tanpa keraguan..ketam nipah ni mmg boleh dimakan.

Ni la rupa ketam nipah...
Ok...kali ni aku nk kongsi ngan korang apa yg aku dh buat ngan ketam ni..aku mmg dh lama mengidam nk mkn ketam ni. Masa blk kg ari tu..kempunan nk mkn. Kebetulan kakak dtg dr kg..bawakan ketam ni. Aku apa lg..melompat2 sonok ler kan..hehhehe. byk lak tu...ada 17 ekor semuanyer...mmg kenduri ketam aku mlm tu...Terima kasih kak ngah. 4 ekor aku rebus ajer..cicah ngan air asam...yummyy...yg selebih nyer aku masak sambal. Jom tengok resepi Ketam Masak Sambal resepi tradisi mak.

Ketam Masak Sambal

Bahan2

Ketam
Cili kering
Bawang besar
Bawang putih
Halia
Air Asam jawa
1 mangkuk pati santan
1 biji telur


Cara2:

Siang ler dulu ketam tu..camner nk siang...ikut creativity masing2..tp hati2 jgn smpai kene sepit ngan ketam tu yer...Panas kan minyak. Tumis kan cili yg telah dikisar bersama bawang besar, bawang putih dan halia. Biarkan naik bau. Masukkan air asam jawa dan biarkan naik minyak. Masukkan ketam. Kacau biar sekata cili dan ketam dlm kuali. Bila ketam dh separuh masak.(dh nampak kulit ketam tu merah2) masuk kan pati santan. biar kan mendidih. Letak garam, gula dan serbuk perasa mengikut citarasa. Last sekali..time kuahnyer tgh mendidih...pecahkan sebiji telur ayam. Gaul rata.. kuah akan jd sedikit pekat. Masuk kan bwg besar yg di hiris bulat utk hiasan. Padam kan api dan sedia utk dihidangkan...

Ketam Masak Sambal....

Memang malam tu aku la plg lmbt abis makan. Hilang diet aku..rasanyer2 dlm x berapa nk sedar...3,4 ekor aku sorang jer makan...hahhahah..mesti korang x caya kan..sampai kak ngah aku ckp...bdn kecik...tp makan..ya ampunnn...(sendiri mau ingat la kan). Lenkali kak ngah bwk lg yer. Malam tu tak blh tido aku..kekenyangan yg amat dasyat....hahahha....

Ok...ada keje skit nk kene buat...aku undur diri dulu...Assalamualaikum...



**************************************************
Andai kita ingin berbicara dgn Allah...dirikan lah solat...tak kala hati rindu untuk mendengar Allah berbicara dgn kita...bacalah Al-quran...


2 comments:

  1. Pergghh. Ajer giler. Awak memey super duper sedap teman nengoknyer ketam nipah yg Awak msk nih. Ish3.
    Kak Ngah lain kali sedekah kn lh kt teman 2 3 eko ketam nipah tuh yekk.Teman pn mengidam dh lama dh ketam nipah nih. Ekekeke.

    ReplyDelete
  2. awak...teman ni antu seafood...ater...org laut..kalo x suka seafood...mmg rugi bebeno ler kan...hehehehe..
    Nnt teman kabo kn kt kak ngah suh bwk kn utk awak yer... :-)

    ReplyDelete

Catatkan apa yang anda fikir..